Koncert NFM Orkiestry Leopoldinum z udziałem albańskiego skrzypka Tediego Papavramiego będzie okazją do wysłuchania dość niespodziewanego połączenia utworów. W pierwszej części zabrzmią dwa dzieła Johanna Sebastiana Bacha, reprezentujące epokę baroku, zaś drugą część wypełni muzyka epoki romantyzmu. Powstanie jednego z tych utworów zainspirowane zostało przez dzieło autorstwa klasyka literatury światowej.
Nie wiadomo dokładnie, kiedy Bach napisał Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042. Domysły badaczy wskazują na okresy, w których kompozytor pracował w Köthen lub w Lipsku. To pełne wielkiej energii i witalności dzieło składa się z trzech ogniw. Dwie części szybkie otaczają pełne wyrazu Adagio. Bach musiał lubić ten koncert, gdyż oparł się na nim, tworząc Koncert klawesynowy D-dur BWV 1054. Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 uważany jest przez znawców za jedno z największych arcydzieł epoki baroku i jeden z najlepszych utworów lipskiego kantora. Także ta kompozycja składa się z dwóch szybkich ogniw otaczających powolną część środkową i także ona została przez swego twórcę przerobiona, stając się Koncertem na dwa klawesyny c-moll BWV 1062. W charakterze drugiego solisty w koncercie tym wystąpi Christian Danowicz.
Następne dzieło w programie to Poème, jeden z najbardziej znanych utworów francuskiego twórcy Ernesta Chaussona. Początkowo kompozycja miała nosić tytuł Pieśń triumfującej miłości, co sugeruje, że źródłem jej inspiracji była nowela rosyjskiego pisarza Iwana Turgieniewa. Literat mieszkał wówczas pod Paryżem i był dobrym znajomym kompozytora. W swoim utworze opisał relacje pomiędzy członkami francuskiego środowiska artystycznego, co być może natchnęło Chaussona. Ostatecznie jednak artysta zdecydował się zmienić tytuł i pozbawić swe dzieło odniesień pozamuzycznych. Wstęp utworu jest spokojny i melancholijny, jednak w trakcie budowania narracji nastrój kilkukrotnie nieoczekiwanie zmienia się. Uwagę zwraca w tym ekstatycznym i pełnym namiętności dziele także zaawansowana i wyrafinowana harmonika. Jako ostatni w programie zabrzmi I Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 Johannesa Brahmsa. To lekki i pogodny utwór składający się z czterech części: dynamicznego Allegro, uroczystego, poważnego Andante w formie wariacji, drapieżnego Scherzo i pełnego gracji finału w formie ronda.