Na dworze drezdeńskim, jesienią 1717 roku w pojedynku gry na klawesynie miało zmierzyć się dwóch wspaniałych – francuski kompozytor, a zarazem wirtuoz instrumentów klawiszowych Louis Marchand oraz niekwestionowany mistrz barokowej polifonii, przez wielu uważany za kompozytora wszech czasów – Johann Sebastian Bach. Podczas koncertu ich dzieła wykona klawesynistka Ewa Mrowca, serwując prawdziwą ucztę barokowych brzmień.
Mimo że anegdota dotycząca spotkania Marchanda i Bacha obrosła rozmaitymi pogłoskami podsycającymi skandalizujący wydźwięk tego osobliwego wydarzenia, fakty prezentują się o wiele mniej kusząco dla poszukujących sensacji. Wprawdzie Marchand miał wymknąć się z Drezna tuż przed przybyciem weimarskiego organisty w obawie przed porażką, jednak informację tę podają wyłącznie niemieckie źródła, w tym pisma autorstwa Friedricha Wilhelma Marpurga – jednego z pierwszych krytyków faworyzującego twórczość Bacha. W rzeczywistości kompozytor bardzo cenił dorobek Marchanda, grywając suity klawesynowe jego pióra z pamięci. Solistka wykona tego wieczoru dwie z nich – Suite en ré mineur oraz Suite en sol mineur datowane na początek osiemnastego stulecia, zachwycające wirtuozowskim charakterem i kunsztowną melodyką. Repertuaru autorstwa Marchanda dopełni miniatura La Venitienne.
Suita francuska Es-dur BWV 815 oraz Suita francuska G-dur BWV 816 Johanna Sebastiana Bacha należą do zbioru sześciu tego typu dzieł powstałych pomiędzy 1722 a 1725 rokiem. Podtytuł „francuskie” nie pochodzi od samego kompozytora, a nadany został prawdopodobnie, by odróżnić je od wcześniej skomponowanych suit angielskich. Nazwę tę spopularyzował także pierwszy biograf twórcy – Johann Nikolaus Forkel. Należy jednak zaznaczyć, że w suitach nastąpiła synteza elementów noszących znamiona rozmaitych stylów, nie tylko francuskiego. Przeszyte tanecznym, a jednocześnie wytwornym charakterem dzieła pozostają w kanonie chętniej grywanej twórczości mistrza.