Forum Musicum
Godi Firenze. Raduj się Florencjo
12.08.2023
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Program:

Włoskie madrygały – od Giovanniego da Cascia do Paola da Firenze

G. da Cascia O tu chara sciença
Anonim z Veneto Involta d’un bel velo
J. da Bologna Quando vegg’io rinovellar; Sotto l’imperio del possente prinçe; In su’ be’ fiori; In verde prato; Fenice fu’; Aquila altera / Creatura gentil / Uccel di Dio
D. da Cascia Lucida pecorella; L’aspido sordo    
N. del Preposito La fiera testa che d’uman si ciba
D. da Padova Imperial sedendo
E. de Mircovich Pianze la bella Yguana
F. Landini Deh, dimmi tu, che se' così fregiato; Mostrommi Amor; Musica son / Ciascun vuol / Gia furon
A. da Caserta Del glorioso titolo
J. Ciconia Una Panthera in compagnia di Marte
P. da Firenze Godi Firenze

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

laReverdie:
Claudia Caffagni – głos, lutnia
Livia Caffagni – głos, flety podłużne, Fidel
Elisabetta de Mircovich – głos, rebek
Matteo Zenatti – głos, harfa, tamburello

Lokalizacja:
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław
Cennik:
od 35 do 45 zł

Narodziny muzyki polifonicznej pisanej do tekstów w języku włoskim przypadają na początek okresu określanego w historii włoskiej kultury jako Trecento, czyli czternastowiecznego protorenesansu. Pierwszymi ośrodkami takiej twórczości były miasta i arystokratyczne dwory północnej Italii, w szczególności w podatnej na wpływy francuskie Lombardii. Jednym z nowych gatunków muzycznych, które się wtedy pojawiły był madrygał. W ramach tegorocznej edycji Forum Musicum jego wczesne formy zaprezentuje znakomity zespół laReverdie.

Należy pamiętać, że twórczość madrygałowa w swoim późnośredniowiecznym kształcie była całkowicie różna od madrygału szesnasto- i siedemnastowiecznego, toteż z utworami komponowanymi wtedy chociażby przez Claudia Monteverdiego łączy je bardzo niewiele. W czternastym wieku madrygał ściśle związany był z gatunkiem poetyckim o tej samej nazwie – wierszem o kilku trójwersowych strofach i pojawiającym się często na zakończenie dwuwierszu, który otrzymywał kontrastujące opracowanie muzyczne określane jako ritornell. Tematyka tekstów była różna, najczęściej bukoliczna. Nie stroniono w nich od erotyki, zatem w zaskakująco wielu napotkamy na przykład obraz poety, który podgląda dziewczęta kąpiące się w leśnym strumieniu. I chociaż traktaty teoretyczne wspominają o madrygałach jednogłosowych, to zachowany repertuar przeznaczony jest wyłącznie do wykonywania przez dwa lub trzy głosy wokalne, a zdecydowana większość z nich to utwory dwugłosowe. Znacznie ruchliwszy jest w nich głos górny i to on prawdopodobnie komponowany był w pierwszej kolejności.

LaReverdie to włoska grupa mogąca pochwalić się dogłębną, popartą badaniami znajomością muzyki średniowiecznej i wczesnorenesansowej, a także ogromnym doświadczeniem w jej wykonywaniu. Założona została w 1986 roku przez dwie pary sióstr – Claudię i Livię Caffagni oraz Elisabettę i Ellę de Mircovich. Podczas wirtuozowskich występów zespołu jego entuzjazm wobec prezentowanego repertuaru błyskawicznie udziela się publiczności. Ma on na koncie występy w wielu krajach Europy, w tym w Polsce, a także kilkadziesiąt płyt wielokrotnie nagradzanych przez najważniejsze europejskie czasopisma muzyczne.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Godi Firenze – zapowiedź

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się