Komponowane w pierwszej połowie XVII wieku włoskie madrygały solowe znakomicie realizowały podstawowy postulat środowiska Cameraty florenckiej, w którym narodziła się opera: słowo miało być centralnym elementem dzieła muzycznego, bo przecież, jak twierdził też sam Claudio Monteverdi, muzyka jest służką poezji – musica est ancilla poesiae. Zespół Ensemble del Passato obok dzieł mistrzów madrygału – Monteverdiego właśnie, ale też Luzzasca Luzzaschiego – zaprezentuje utwory kompozytorów słabiej dziś znanych, którzy za życia cieszyli się jednak dużym uznaniem.
Domenico Obizzi jest jednym z pierwszych znanych historii muzyki „cudownych dzieci” – dorastał pod opieką bogatych weneckich patronów i, jeśli wierzyć dedykacji zbioru, w którym ukazały się jego Raddoppia anima mia i Ah Clori, ah rabiosetta, w momencie jego wydania miał zaledwie piętnaście lat. Vincenzo Calestani również miał dobre kontakty warstwami wyższymi. Akompaniował śpiewającej jego utwory Isabelli Mastiani, przedstawicielce jednego z czołowych rodów Pizy. Dedykował jej również zbiór swoich utworów, ale powiązany był być może również z samymi Medyceuszami oraz walczącym z Turkami rycerskim Zakonem Świętego Szczepana. Giovanni Pietro Biandrà, autor Signor ferma i Occhi voi che fovente, piastował stanowisko maestro di cappella w seminarium w Rzymie, a następnie katedry w Faenzy. W swojej epoce musiał być kompozytorem o dużym znaczeniu – świadczy o tym fakt, że kopie jego utworów docierały do ośrodków położonych w granicach dzisiejszej Polski, m.in. do Wrocławia. Imponująco musiałoby też wyglądać CV Biagia Mariniego – był skrzypkiem w kapeli bazyliki San Marco w Wenecji, gdzie prawdopodobnie zetknął się z prowadzącym zespół Monteverdim, pracował w Niemczech dla Wittelsbachów, kierował w końcu zespołem muzycznym w mediolańskim kościele Santa Maria alla Scalla – tym samym, który zburzono, żeby zbudować na jego miejscu słynną operę.
Troje artystów Ensemble del Passato – Annę Budzyńską, Henryka Kasperczaka i Macieja Kończaka – pasja do muzyki dawnej połączyła w 2017 roku. Biegłość w aranżacji utworów sprawia, że sprawnie poruszają się w repertuarze aż czterech epok – renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu. Wiosną 2023 roku ukazała się debiutancka płyta grupy z popularnymi pieśniami kompozytorów włoskich epoki baroku – Carla Milanuzziego, Giovanniego Stefaniego i wspomnianego już Biagia Mariniego.