Lionel Sow / fot. Łukasz Rajchert
Lionel Sow / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty chóralne
Proroctwa Sybilli
10.12.2023
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

J. des Prez Qui habitat in adjutorio altissimi
O. di Lasso Prophetiae Sibyllarum
J. Harvey Forms of Emptiness
A. Hillborg Mouyayoum

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent
Chór NFM

Czas trwania:
65 minut
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 75 zł

Kiedy w 1983 roku Anders Hillborg realizował zamówienie szwedzkiej państwowej fundacji zajmującej się promocją muzyki, przekazując swoje nowe, śmiałe dzieło chóralne zatytułowane Mouyayoum, otrzymał odpowiedź, że „już nigdy nie zostanie przez nią zamówiony żaden jego utwór, ponieważ muzyka, którą pisze, jest niewykonalna”. Reakcja ta musiała szwedzkiego kompozytora mocno zaboleć, było to bowiem pierwsze zamówienie, które otrzymał w swojej karierze. Inną opinię na temat dzieła z całą pewnością ma Lionel Sow i śpiewacy Chóru NFM. Podczas swojego grudniowego koncertu zaprezentują „niewykonalny” utwór Hillborga obok renesansowych kompozycji  autorstwa Orlanda di Lasso i (prawdopodobnie) Josquina des Prez, a także eklektycznego dzieła Jonathana Harveya – Forms of Emptiness.

Przypisywane Josquinowi Qui habitat in adjutorio altissimi – opracowanie w formie kanonu Psalmu 91 – zachowało się do naszych czasów wyłącznie w źródłach niemieckich sporządzonych po jego śmierci. Autorstwo franko-flamandzkiego mistrza polifonii jest kwestionowane – nie dzieje się jednak tak wyłącznie z powodu wątpliwej wiarygodności źródeł. Kolejnym argumentem jest fakt, że motet, o którym mowa, zbytnio różni się od znacznie bardziej skomplikowanych zazwyczaj utworów Josquina. Tu ciągłe powtórzenia i nawarstwienia sprawiają, że brzmi on już właściwie jak mantra, a słuchając go, tracimy poczucie upływającego czasu. Kolejnym renesansowym utworem w programie koncertu będą Prophetiae Sibyllarum Orlanda di Lasso. Lasso napisał je na prywatny użytek księcia Albrechta V Bawarskiego, na dworze którego pracował przez niemal czterdzieści lat, aż do swojej śmierci w 1594 roku. Opracowując antyczne teksty proroctw, które w chrześcijańskiej interpretacji miały odnosić się do narodzenia Jezusa Chrystusa, kompozytor posługuje się językiem muzycznym, którego poziom schromatyzowania przypomina momentami styl szalonego Gesualda da Venosa.

Qui habitat nasuwało jedynie odległe skojarzenia z buddyzmem. Brytyjczyk Jonathan Harvey w Forms of Emptiness natomiast wprost sięga po buddyjski tekst Sutry Serca – zarówno w sanskrycie, jak i tłumaczeniu – a obok niej wykorzystuje także trzy wiersze e.e. cummingsa. Jego utwór przeznaczony jest na trzy chóry śpiewające w różnych tempach i tonacjach, a muzycznie nawiązuje do stylów Palestriny i Oliviera Messiaena. 

Mouyayoum Andersa Hillborga, które zamknie koncert, tekstu pozbawione jest w ogóle, a głos ludzki wykorzystywany jest tu do uzyskania efektu brzmieniowego przypominającego manipulację  elektronicznym filtrem dolnoprzepustowym.  Mimo pierwotnych problemów z odbiorem zamówienia, jest to dzisiaj jedna z najbardziej znanych prac szwedzkiego kompozytora.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Między światami
Martina Batič / Chór NFM
28.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Mater et chorus
Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
26.05
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Śnieżka 2.0
Koncert finałowy programu Śpiewająca Polska
01.06
sob.
16:00
NFM, Sala Główna
Jej głos
Zakończenie sezonu Chóru NFM
23.06
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się