POPKULTURA / subkultura

O czym jest tegoroczna edycja festiwalu Musica Polonica Nova? Przede wszystkim o inspiracjach, płynnych granicach i połączeniach. Historia muzyki współczesnej, jak właściwie każdej sztuki, warunkowana jest dwoma tendencjami. Pierwszą jest dążenie do zachowania autonomii i ciągłości tradycji, drugą – szukanie nowych inspiracji i środków wyrazu. Przez długi czas sztuka muzyczna była przede wszystkim sztuką materiałową, czerpiącą z samej siebie inspirację i siłę napędową do rozwoju. Obecnie jednak lęk przed wpływem zewnętrznych nurtów osłabł, a kompozytorzy coraz częściej czerpią inspiracje zarówno z dominującej kultury popularnej, jak i z rozlicznych subkultur. Granice w sztuce wciąż wprawdzie istnieją, ale coraz łatwiej je przekraczać. Muzyka współczesna przestaje być elitarna, otwiera się na świat życia codziennego i odbiorców niewyspecjalizowanych, spoza akademickich kręgów. Czasem dokonuje krytycznych przechwyceń, zapuszczając się na obszerne pole popkultury. Ale bywa i tak, że kompozytorzy po prostu szczerze, bez cienia ironii, czerpią pełnymi garściami z muzyki popularnej, ciesząc się jej energią.

Myślę, że stali uczestnicy naszego festiwalu z łatwością dostrzegą łączność ideową tegorocznej edycji z poprzednimi. Wracamy do koncepcji usieciowienia, znów zastanawiamy się nad relacjami, w jakie wchodzi muzyka współczesna, dokładając do tego kolejne warstwy. Znów eksperymentujemy z formą festiwalu i rzucamy wyzwanie jego tradycyjnym formatom. Programując tegoroczną edycję MPN, staraliśmy się porzucić myślenie linearne, dać odbiorcom swobodę w układaniu własnego planu uczestnictwa. To pozwoli słuchaczom tworzyć bardziej indywidualne, intymne relacje z muzyką. Zamiast serii koncertów mamy powiązane ze sobą punkty. Zamysł ten będzie najlepiej widoczny podczas sobotniej kulminacji, złożonej z przeplatających się wydarzeń w różnych przestrzeniach gmachu Narodowego Forum Muzyki.

Relacje, połączenia, związki – to jak zawsze ważny dla nas temat. W tym kontekście szczególnie istotny będzie cykl minikoncertów 71/42, które rozpoczną każdy dzień festiwalu. Jak rozumieć tytuł tej serii? To po prostu numery kierunkowe dwóch miast: Łodzi i Wrocławia, symbolizujące połączenie wysiłków dwóch ośrodków muzycznych. W ramach tego przedsięwzięcia studenci Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprezentują swoje dzieła powstałe w ramach projektu autorstwa dyrygenta Macieja Koczura. Będą to koncerty inkluzywne, kierowane do szerokiego grona odbiorców. Wśród wykonawców zaproszonych do współtworzenia festiwalu są też m.in.: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Orkiestra Muzyki Nowej, NeoQuartet, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum oraz LutosAir Quintet. W programie znalazł się również projekt młodych twórców łączących muzykę elektroniczną i organową oraz koncert organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich.

Zawsze chcieliśmy, żeby MPN była festiwalem śmiało budującym relacje z innymi, pozamuzycznymi przestrzeniami kultury i sztuki. W tym roku nawiązaliśmy współpracę z wrocławskim Teatrem Polskim w Podziemiu. Dzięki temu w programie mamy wspaniałe wydarzenie towarzyszące – sztukę Finnegans W/Fake. Bardzo ważną rolę odgrywa w tym spektaklu muzyka Wojtka Blecharza, ale równie istotne jest brzmienie (sonoryzm) warstwy tekstowej.

Szczególne miejsce w tej edycji zajmuje dwoje kompozytorów rezydentów festiwalu: Marta Śniady i Artur Zagajewski. Nie tylko dlatego, że tworzą wspaniałą muzykę. Oboje sięgają odważnie po elementy pop- i subkulturowe, przekraczają granice gatunków i dziedzin sztuki. U Artura znajdziemy punkrockowy bunt, ale też inspiracje architekturą i urbanistyką, dzięki czemu jego muzyka staje się doskonałym komentarzem do współczesności. Marta z kolei czerpie z szerokiego nurtu popkultury i trzyma rękę na pulsie najnowszych trendów, nie tracąc przy tym wyraźnego indywidualnego charakteru.

MPN to także ciekawość świata. Nie mamy gotowych odpowiedzi, ale lubimy zadawać pytania, drążyć i obserwować otaczającą nas rzeczywistość w epoce przyspieszenia technologicznego i kulturowych przemian. A przy okazji dać coś od siebie, dostarczyć publiczności nowych wrażeń i strategii percepcji.

Zapraszam na festiwal!
Paweł Hendrich
Dyrektor artystyczny Musica Polonica Nova

Warsztaty z muzyki współczesnej – Mateusz Ryczek
 
13.04.2024
sob.
10:00
NFM, VIP Room (+1)
71/42 #4
Maciej Koczur / Caroline Mayrhofer
13.04.2024
sob.
17:00
NFM, foyer -1
34. Musica Polonica Nova | Karnet całodniowy
 
13.04.2024
sob.
17:00
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 1
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04.2024
sob.
17:30
NFM, Sala Główna (parter)
Transfuzja // 1 – instalacja
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04.2024
sob.
17:45
Przestrzeń NFM
Tafla – instalacja
Rafał Fundowicz
13.04.2024
sob.
18:00
NFM, foyer -3
kOMNata 1, czyli Królestwo rzeczy i przyjemności? Dopamina
Szymon Bywalec / Orkiestra Muzyki Nowej
13.04.2024
sob.
18:30
NFM, Sala Czerwona
Transfuzja // 2 – wideo-art
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04.2024
sob.
19:30
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 2
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04.2024
sob.
20:00
NFM, Sala Główna (balkony)
Am I AI?
NeoQuartet
13.04.2024
sob.
20:30
NFM, Sala Kameralna
Transfuzja // 3 – performans
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04.2024
sob.
21:15
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 3
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04.2024
sob.
21:30
NFM, Sala Główna (chór, estrada)
kOMNata 2, czyli Rzeczywistości równoległe, Awatary
Szymon Bywalec / Orkiestra Muzyki Nowej
13.04
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
71/42 Finał - próba otwarta
Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
14.04
niedz.
15:30
NFM, Sala Czarna
Strefa Ruchu: Czy muzyka nowa jest subkulturą?
Wydarzenie we współpracy z „Ruchem Muzycznym”
14.04
niedz.
16:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
71/42 Finał
Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
14.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czarna
było / jest
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
14.04
niedz.
19:30
NFM, Sala Czerwona
Andrzej Kosendiak
Dyrektor generalny

Andrzej Kosendiak to dyrygent i pedagog, jeden z najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 2001–2009 pełnił tam funkcję kierownika Międzywydziałowej Pracowni Muzyki Dawnej, w 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego; w latach 2014–2016 wykładał w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2021 r. otrzymał tytuł profesora. Od 2018 r. do dziś prowadzi zajęcia na swojej macierzystej uczelni. W 2005 r. został dyrektorem Filharmonii Wrocławskiej i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans – doprowadził do zmiany oblicza obydwu tych instytucji oraz do przekształcenia ich w Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.

Paweł Hendrich / fot. Łukasz Rajchert
Paweł Hendrich / fot. Łukasz Rajchert
Paweł Hendrich
Dyrektor Artystyczny Musica Polonica Nova

Paweł Hendrich urodził się w roku 1979 we Wrocławiu. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Studiował również kompozycję w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz w Hochschule für Musik Köln. Utwory Pawła Hendricha były wykonywane na koncertach i festiwalach w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwecji, Danii, Hiszpanii, Czechach, Turcji, na Węgrzech, Malcie, Słowacji, Litwie, Łotwie, w Estonii, Rosji, Stanach Zjednoczonych oraz Chinach.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne - partner Festiwalu Musica Polonica Nova 2024
Współorganizator: Związek Kompozytorów Polskich, Oddział Wrocławski
Materiały do pobrania
Książka wersja desktop 3.8 MB
Książka wersja mobile 4.1 MB
Wratislavia Cantans
Jazztopad Festival
Musica Electronica Nova
Leo Festiwal
Forum Musicum
Akademia Muzyki Dawnej

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się