Legendarna skrzypaczka Anne-Sophie Mutter ponownie wystąpi w Narodowym Forum Muzyki! Artystka sięgnie po romantyczną literaturę muzyczną autorstwa bliskich sobie Johannesa Brahmsa oraz Clary Schumann, przeznaczoną na skrzypce i fortepian. Wraz z pianistą Lambertem Orkisem oraz wiolonczelistą Maximilianem Hornungiem artystka wykona także Trio fortepianowe D-dur op. 70 nr 1 „Geister Trio” („Duch”) pióra Ludwiga van Beethovena oraz Ghost Trio Sebastiana Curriera – kompozycji będącej hołdem złożonym najsłynniejszym triom fortepianowym przeszłości.
Trio fortepianowe D-dur op. 70 nr 1 „Geister Trio” („Duch”) to bez wątpienia jedno z najbardziej tajemniczych dzieł Ludwiga van Beethovena. Powstało ono w czasie, gdy artysta tworzył m.in. dwie doskonałe symfonie: przełomową V Symfonię c-moll i VI Symfonię zwaną „Pastoralną”. Nie wiadomo, skąd dokładnie wziął się enigmatyczny tytuł tria, choć przypuszcza się, że miało to związek z ówczesnymi planami Beethovena dotyczącymi napisania opery Makbet. W części Largo twórca miał bowiem wykorzystać szkice partytury kompozycji. Ta jednak nigdy nie ujrzała światła dziennego.
Trzy romanse op. 22 na skrzypce i fortepian Clary Schumann zapisały się na kartach historii jako jedno z ostatnich dzieł kompozytorki. Powstały one w 1853 roku, a więc u schyłku życia jej ukochanego męża, a zarazem wielkiego twórcy – Roberta Schumanna. Romans był jednym z ulubionych gatunków Clary, co wyraźnie odzwierciedla się w niezwykle emocjonalnej, pełnej słodkiego liryzmu melodyce kompozycji. Rozwinięte faktury partii skrzypiec i fortepianu zyskują tu równorzędne znaczenie. W czasie, gdy artystka pisała swoje utwory, małżeństwo Schumannów nawiązało także przyjaźń z młodym Johannesem Brahmsem, znacząco wspomagając rozwój jego kariery. W NFM muzycy wykonają jego III Sonatę skrzypcową d-moll op. 108, powstałą w ostatnich lata życia kompozytora. Dzieło składające się z czterech zróżnicowanych wyrazowo ogniw – Allegro, Adagio, Un poco presto e con sentimento i Presto agitato – prezentuje w pełni wykrystalizowany Brahmsowski styl. Na jego gruncie jak w kalejdoskopie przewijają się fragmenty bliższe liryzmowi, jak i te, od których bije charakterystyczna żywiołowość. Tego wieczoru Anne-Sophie Mutter, Lambert Orkis oraz Maximilian Hornung dokonają również europejskiego, a zarazem polskiego prawykonania Ghost Trio Sebastiana Curriera – kompozycji utkanej z muzycznych cytatów nawiązujących do spuścizny Brahmsa, Ludwiga van Beethovena i Franza Schuberta.
Honorowy Patronat: