Szanowni Państwo,
dzięki uprzejmości pana Marcina Szelesta 19 kwietnia 2023 roku odbędzie się koncert Marthy Argerich oraz Theodosii Ntokou. Planowany na ten wieczór recital organowy artysty zostaje przeniesiony na kolejny sezon artystyczny 2023/2024.
Bilety można zwrócić osobiście w Kasie NFM oraz online lub wymienić je na inne wydarzenia z repertuaru NFM.
Za niedogodności bardzo przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie.
Z pozdrowieniami
Zespół NFM
Repertuar recitalu organowego Marcina Szelesta wypełnią dzieła czołowych twórców literatury organowej, w tym m.in. Johanna Sebastiana Bacha i Charles’a Tournemire’a. Koncert otworzą i zwieńczą utwory Oliviera Messiaena, zaś pomiędzy nimi zabrzmi szereg kompozycji pochodzących z katalogu dzieł niemieckich i włoskich artystów.
Messiaen tworzył swą Livre d’orgue na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Ze względu na niezwykłą wartość artystyczną oraz miejsce i znaczenie w twórczości artysty porównuje się ją do ostatniego dzieła Johanna Sebastiana Bacha – Die Kunst der Fuge. Poszczególne ogniwa Livre d’orgue miały powstawać w różnym czasie i okolicznościach, co przejawia się w ich budowie formalnej. Niektóre z nich powstały podczas pobytu kompozytora w Paryżu czy w Alpach. Podczas koncertu zabrzmią Les mains de l’abîme oraz Chants d’oiseaux stanowiące kolejno trzeci i czwarty ustęp zbioru. Spośród francuskiej literatury organowej w programie koncertu znalazły się także kompozycje Charles’a Tournemire’a oraz jego ucznia – Jeana Langlais’go.
„Legł Chrystus w śmierci pętach” – to słowa rozpoczynające kantatę Johanna Sebastiana Bacha skomponowaną na niedzielę Wielkanocną. Jej bazę stanowi chorał napisany przez Marcina Lutra w 1524 roku na podstawie łacińskiej sekwencji Victimae paschali laudes z XI wieku. Podczas recitalu solista wykona ją w wersji organowej. Usłyszymy również Christ lag in Todesbanden z Clavier Übung kształcącego się pod okiem mistrza – Johanna Ludwiga Krebsa. Tematyka sakralna pojawi się również w Hymnus in festa resurrectionem: Vita sanctorum północnoniemieckiego kompozytora działającego na przełomie późnego renesansu i wczesnego baroku, Hieronymusa Praetoriusa. Ponadto artysta przywoła Introitus: Resurrexi anonimowego autorstwa, Congratulamini mihi Andreasa Hakenbergera, La battaglię z obszernego, siedemnastowiecznego zbioru L’organo suonarino op. 25 Adriano Banchierego, a także Alleluyas legendarnego brytyjskiego wirtuoza organów – Simona Prestona.