Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty chóralne
Niemieckie requiem
11.06
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

J. Brahms Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? – motet op. 74 nr 1; Niemieckie requiem op. 45

Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent
Agata Chodorek – sopran
Dawid Dubec – baryton
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian
Michał Rot – fortepian
Chór NFM

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa odbiega od tradycyjnej formy mszy żałobnej. Ten ponadczasowy utwór o uniwersalnym charakterze wykonają pianiści wraz z Chórem NFM pod batutą Lionela Sowa. Najpierw jednak zabrzmi motet uważany za arcydzieło muzyki chóralnej a cappella, nazywany niekiedy „małym niemieckim requiem”.

Podczas gdy Johannes Brahms nadawał ostatnie szlify swojej II Symfonii, ukazała się jego największa i najpotężniejsza kompozycja chóralna bez akompaniamentu. Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? to czteroczęściowy utwór a capella oparty na tekstach biblijnych. Artysta przyjął i zaadaptował wzór wielkiego mistrza gatunku motetu – Johanna Sebastiana Bacha. Poruszone w nim zostały kwestie życia i śmierci – w oparciu o losy biblijnego Hioba, z którym kompozytor sam się identyfikował. Utwór rozpoczyna się przejmującym krzykiem: Warum? (Dlaczego?). Brahms, wspominając o swoim dziele, ubolewał: „W Księdze Hioba znajdziesz to «Warum» – ale żadnej odpowiedzi”.

Z kolei Niemieckie Requiem to kompozycja chóralna stanowiąca punkt zwrotny w karierze Brahmsa. Przez wielu uważane jest za jego największe osiągnięcie. Od czasu pierwszego wykonania spotkało się z entuzjazmem i przypieczętowało pozycję artysty jako jednego z czołowych kompozytorów swojego pokolenia. Ostateczna wersja składa się z siedmiu części ułożonych symetrycznie wokół czwartego, centralnego ogniwa. Wbrew tytułowi nie jest to msza żałobna, ale liryczna refleksja nad śmiercią, skierowana nie do umarłych, a do żywych. Brahms umiejętnie dobrał teksty ze Starego i Nowego Testamentu w tłumaczeniu Marcina Lutra, unikając przesłań jednoznacznie chrześcijańskich, tym samym nadając dziełu uniwersalny wymiar. Sam twórca wolał, by określono je mianem „ludzkiego requiem”.

Immortal Bach
Lionel Sow / Chór NFM
30.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Od zmierzchu do brzasku
Chór Chłopięcy NFM
13.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Messe brève
Chór Dziewczęcy NFM
07.06
śr.
19:30
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się