Tego wieczoru znamienita organistka Mari Fukumoto wraz z muzykami NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena wykona jedno z ważniejszych dzieł w dorobku Francisa Poulenca – Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły. W repertuarze znalazły się także kompozycje pióra Tōru Takemitsu oraz Béli Bartóka.
Tōru Takemitsu był jednym z najbardziej cenionych kompozytorów japońskich dwudziestego stulecia. W swojej twórczości łączył elementy muzyki i filozofii Wschodu z kulturą Zachodu, która była dla niego źródłem inspiracji. Nawiązywał m.in. do dokonań takich artystów jak Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen czy Iannis Xenakis. Pod koniec lat pięćdziesiątych skomponował dzieło, które przyniosło mu międzynarodową sławę – Requiem for Strings. W 1959 roku podziw dla kompozytora po wysłuchaniu utworu wyraził sam Igor Strawiński, uznając je za niekwestionowane arcydzieło.
Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły Francisa Poulenca powstał w 1938 roku w momencie głębokiej przemiany twórczej kompozytora. Sytuacja polityczna w Europie drastycznie się zmieniała, niosąc ze sobą widmo kolejnej wojny. Poulenc zwrócił się wówczas w stronę wiary, co nie pozostało bez znaczenia dla jego twórczości. Koncert, należący do jego najwybitniejszych dzieł, złożony jest z siedmiu kontrastujących ze sobą ogniw, na których kanwie kompozytor stosuje neobarokowe brzmienia momentalnie przywodzące na myśl twórczość Johanna Sebastiana Bacha czy Dietricha Buxtehudego. Partię organów Poulenc opracował z pomocą wielkiego organisty Maurice’a Duruflégo, który był także wykonawcą utworu, a wkrótce dokonał również jego nagrania.
Muzykę na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Bela Bartók skomponował w 1936 roku na zamówienie szwajcarskiego dyrygenta Paula Sachera z okazji jubileuszu dziesięciolecia istnienia Kammerorchester Basel. Utwór ten zajmuje szczególne miejsce w twórczości jednego z najsłynniejszych kompozytorów XX wieku. W tamtym czasie Bartók tworzył dzieła znacznie wykraczające poza stylistykę kompozycji z końca XIX wieku, łącząc inspiracje węgierską muzyką ludową z odważnymi eksperymentami brzmieniowymi i rytmicznymi.

Joseph Swensen / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty orkiestrowe
Organy i smyczki
12.03.2023
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Program:
T. Takemitsu Requiem for Strings
F. Poulenc Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły FP 93
***
B. Bartók Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę
Wykonawcy:
Joseph Swensen – dyrygent
Mari Fukumoto – organy
NFM Orkiestra Leopoldinum
Czas trwania:
90 minut Cennik:
od 20 do 55 zł
Podobne wydarzenia
Manchester Camerata
Gábor Takács-Nagy / Jean-Efflam Bavouzet
01.04
sob.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Pasja wg św. Jana
Ludwig Böhme / Wrocławska Orkiestra Barokowa
04.04
wt.
19:00
NFM, Sala Główna
Ad absurdum
Sergei Nakariakov / NFM Orkiestra Leopoldinum
16.04
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Martha Argerich i Theodosia Ntokou
NFM Filharmonia Wrocławska
19.04
śr.
19:30
NFM, Sala Główna
Gala International Classical Music Awards
Giancarlo Guerrero / NFM Filharmonia Wrocławska
21.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
…como el sol y la mar…
Łukasz Długosz / NFM Orkiestra Leopoldinum
29.04
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
American Dream
Natalia Rubiś / Matthew Cossack / West Side Sinfonietta
03.05
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Wieczny Bach
Wrocław Baroque Ensemble
28.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Mikromusic & NFM Filharmonia Wrocławska
 
02.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Giancarlo Guerrero i NFM Filharmonia Wrocławska
Zakończenie sezonu
16.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Trylogia. Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum i Chóru NFM
Joseph Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
17.06
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Jupiter. Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Jérémie Rhorer / Wrocławska Orkiestra Barokowa
23.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Mikołaj Zieleński i święci Wrocławia
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
25.06
niedz.
20:00
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława