Podczas koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum muzyków poprowadzi Jonathan Swensen – syn dyrektora artystycznego zespołu, jeden z najbardziej obiecujących wiolonczelistów młodego pokolenia. Tego wieczoru zabrzmi szereg kompozycji – od romantyzmu, aż po współczesność.
Wieczór rozpocznie Koncert altówkowy c-moll Henri Casadesusa skomponowany w stylu Johanna Christiana Bacha – jednego z synów słynnego lipskiego kantora, a zarazem jednego z najwszechstronniejszych kompozytorów drugiej połowy osiemnastego stulecia. W kręgach artystycznych Casadesus słynął z pewnej intrygi: stworzone przez siebie utwory publikował jako kompozycje pióra Carla Philippa Emanuela Bacha, wspomnianego „Bacha londyńskiego” czy Georga Friedricha Händla. Nie inaczej było w przypadku wspomnianego koncertu. Tym razem dzieło zabrzmi jednak w wersji na wiolonczelę. Poprzedzi ono jedną z najbardziej znanych kompozycji orkiestrowych Antonina Dvořaka – Serenadę na smyczki E -dur op. 22. Trwający niespełna pół godziny utwór zachwyca melodyjnością już od pierwszych taktów. W repertuarze znalazło się też dzieło Violoncelles, vibrez! Giovanniego Sollimy, charyzmatycznego włoskiego wiolonczelisty i kompozytora doskonale już znanego wrocławskiej publiczności.
„Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 to jedno z najpiękniejszych dzieł, jakie istnieją, muzyka uduchowiona od pierwszej do ostatniej nuty” – ocenił niegdyś znamienity wiolonczelista Pablo Casals. Jest to jedyny koncert przeznaczony na wiolonczelę w katalogu dzieł Roberta Schumanna. Powstał na przestrzeni zaledwie dwóch tygodni, jesienią 1850 roku, a więc u schyłku życia niemieckiego twórcy. Dzieło odznacza się doskonałym prowadzeniem partii instrumentu solowego, na którym zresztą sam artysta zwykł grywać w młodości. Niestety, kompozytorowi nie było dane usłyszeć go w pełnej krasie, jego prawykonanie odbyło się bowiem kilka lat po śmierci Schumanna.